Το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Χανίων συνεργάζεται με τα σχολεία της περιφέρειάς μας. Είναι όμως απαραίτητο οι εκπαιδευτικοί και οι οικογένειες των μαθητών/τριων να γνωρίζουν μέσα σε ποια πλαίσια πραγματοποιείται αυτή η συνεργασία.
Παρακάτω αναδημοσιεύω την πολύ κατατοπιστική επιστολή της κ. Βενιανάκη, Προϊσταμένης του ΚΕΔΔΥ Χανίων, γύρω από το ρόλο και το θεσμό αυτού του φορέα. Θα ήταν καλό να ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί.
Επίσης σας κάνω γνωστό ότι η κ. Βενιανάκη μπορεί να επισκεφτεί σχολεία της περιφέρειάς μας με στόχο συμβουλευτικό και επιμορφωτικό.
Αναδημοσίευση από http://news.disabled.gr/?p=35518
Αξιολόγηση μαθητών στο ΚΕΔΔΥ: Για ποιο σκοπό; (Δημοσιεύθηκε στις 17/01/2011)
Κύριε διευθυντά,
από την αρχή της σχολικής χρονιάς 2010-2011 αρκετοί γονείς και εκπαιδευτικοί επικοινωνούν τηλεφωνικά με το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Χανίων με στόχο την παραπομπή μαθητών στην Υπηρεσία μας προκειμένου οι τελευταίοι να αξιολογηθούν και να λάβουν διάγνωση. Μάλιστα, ανησυχούν και ρωτούν ποιος θα είναι ο χρόνος αναμονής μέχρι την αξιολόγηση του παιδιού τους. Στις ερωτήσεις, π.χ., ποιος είναι ο λόγος που θέλουν να αξιολογηθεί το παιδί τους, ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει στο σχολείο, αν το παιδί φοιτά σε Τμήμα Ενταξης, αν έχει η οικογένεια ενημερώσει ή συνεργαστεί με το σχολείο (τον εκπαιδευτικό της τάξης, του Τμήματος Ένταξης, το Δ/ντή κ.λπ.) συνήθως η απάντηση είναι αρνητική. Αυτός ο τηλεφωνικός διάλογος διαδραματίζεται καθημερινά μεταξύ γονέων και προσωπικού του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Φαίνεται λοιπόν, ότι οι περισσότεροι γονείς θεωρούν ότι το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. είναι μία υπηρεσία που κάνει διάγνωση για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στο σχολείο και όποιος γονιός επιθυμεί, μπορεί να απευθυνθεί, παρακάμπτοντας όλα τα υποσυστήματα που μεσολαβούν ανάμεσα στην οικογένεια και το σχολείο (εκπαιδευτικός τάξης, εκπαιδευτικός Τμήματος Ενταξης, Δ/ντής σχολείου, Σχολικός Σύμβουλος, κλ.π).
Ειδικότερα, δεν έχει προηγηθεί η συνεργασία οικογένειας και σχολείου για την αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το παιδί στο σχολείο, πριν την παραπομπή του στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις η συνεργασία αυτή έχει αποδώσει καρπούς και οι προσωρινές δυσκολίες του μαθητή σε ένα ή σε περισσότερα μαθήματα αντιμετωπίζονται εντός της σχολικής μονάδας. Από την άλλη, αυτό το φαινόμενο της άμεσης παραπομπής στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. δείχνει ότι αγνοείται το οικογενειακό, εκπαιδευτικό, κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο εκδηλώνονται οι τυχόν δυσκολίες του παιδιού, με αποτέλεσμα το ίδιο το παιδί να νιώθει υπεύθυνο για τις δυσκολίες αυτές. Προς αυτή την κατεύθυνση διατυπώνονται τα παρακάτω ερωτήματα μαζί με τις απαντήσεις: Πώς θα αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στο σχολείο; Πώς θα εξεταστούν αυτοί οι μαθητές, αφού δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν προπάντων στις γραπτές ενδοσχολικές, απολυτήριες ή και Πανελλαδικές εξετάσεις; Πώς θα βοηθήσουμε τους μαθητές; Μόνο με προφορική αξιολόγηση. Ποια διάγνωση αντιστοιχεί στον προφορικό τρόπο αξιολόγησης; Μόνο η Δυσλεξία -όπως την αναφέρουν. Επομένως, ο μαθητής πρέπει να έρθει στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. για να αξιολογηθεί, να λάβει γνωμάτευση δυσλεξίας, ώστε να βοηθηθεί με προφορικό τρόπο αξιολόγησης, αφού
εκτός από τα προβλήματα όρασης, αναπηρίας άνω άκρων και διαταραχών στο φάσμα του αυτισμού, καμία άλλη διαγνωστική κατηγορία δε δικαιολογεί προφορική αξιολόγηση.
Διαπιστώνουμε λοιπόν, ότι έχει παγιωθεί η αντίληψη, ότι στόχος του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. είναι μόνο η διάγνωση των μαθητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε επίπεδο μάθησης, στο σχολείο που φοιτούν. Όμως το ‘Υ’ (ΚΕ.Δ.Δ.-Υ) σημαίνει Υποστήριξη, αλλά Υποστήριξη για ποιους μαθητές; Σύμφωνα με την κείμενη Νομοθεσία, οι μαθητές που εμπίπτουν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση θεωρούνται όσοι έχουν σοβαρές δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής εξαιτίας νοητικής αναπηρίας, αισθητηριακής αναπηρίας όρασης και ακοής, κινητικών αναπηριών, χρόνιων μη ιάσιμων νοσημάτων, διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών (φάσμα αυτισμού), πολλαπλών αναπηριών και Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών (Δυσαναγνωσία, Δυσορθογραφία, Δυσαριθμησία, Δυσγραφία, Δυσλεξία), σύνθετων γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δυσκολιών.
Όμως η κατηγορία Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες αναφέρεται σε σοβαρές εγγενείς διαταραχές που δεν είναι ταυτόσημες με τη χαμηλή σχολική επίδοση. Πλήθος παραγόντων ενοχοποιούνται για τη χαμηλή επίδοση προπάντων στο Γυμνάσιο και Λύκειο: εξωγενείς παράγοντες, όπως ακατάλληλη διδασκαλία, έλλειψη κινήτρων, μαθησιακά κενά τα οποία έχουν συσσωρευτεί, οικογενειακές δυσκολίες, συναισθηματικοί, πολιτισμικοί ή γλωσσικοί παράγοντες, υψηλές προσδοκίες γονέων με αποτέλεσμα να ασκούνται πιέσεις στα παιδιά για μεγαλύτερη επίδοση, βαθμολογία κ.λπ..
Οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση η οποία συνδέεται αιτιωδώς με τους παράγοντες αυτούς, δεν εμπίπτουν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Ομως ο μεγαλύτερος όγκος των αιτήσεων στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. αφορά δυσκολίες μάθησης που συνδέονται με έναν από τους παραπάνω ή περισσότερους παράγοντες. Το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ως δομή Εκπαίδευσης οφείλει να ενημερώσει γονείς, εκπαιδευτικούς και τοπική κοινωνία για την ταυτότητά του, τις αρμοδιότητες και τους στόχους, οι οποίοι πηγάζουν από τη Νομοθεσία που διέπουν την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.
Ο κύριος στόχος του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. είναι η προαγωγή της σχολικής και κοινωνικής ένταξης των μαθητών που εμπίπτουν στην ΕΑΕ. Οι μαθητές αυτοί αξιολογούνται, παίρνουν διάγνωση, αλλά και υποστήριξη -ανάλογα με την ηλικία τους και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων τους με σκοπό: την εισήγηση για εγγραφή και φοίτηση τους στην κατάλληλη σχολική μονάδα ή άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο καθώς και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής πορείας τους.
Ενέργειες προς την υποστήριξη
Προσχολική ηλικία:
Προκειμένου να μην υπάρχει παιδί προσχολικής ηλικίας με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που να παραμένει εκτός σχολικού πλαισίου, το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων σε συνεργασία με άλλους φορείς -κατόπιν αίτησης του γονέα του παιδιού- προβαίνει σε άμεση αξιολόγηση, διαφοροδιάγνωση και διάγνωση, συνεργάζεται με τους γονείς, τη Σχολική Σύμβουλο Προσχολικής Αγωγής, τις σχολικές μονάδες Γενικής ή Ειδικής Αγωγής ή και άλλους φορείς του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την εγγραφή και φοίτηση του παιδιού στην κατάλληλη σχολική μονάδα. Παράλληλα το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και παρακολουθεί την πορεία του μαθητή αυτού σε προγραμματισμένες συναντήσεις στο χώρο του σχολείου. Οι προτάσεις για την καλύτερη προσαρμογή του παιδιού στην κατάλληλη σχολική μονάδα περιγράφονται, συζητιούνται σε συνεργασία με τους γονείς και εκπαιδευτικούς και υλοποιούνται στο σχολείο. Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις παιδιών -εφόσον το επιθυμούν- γονείς και εκπαιδευτικοί προσέρχονται στο χώρο του ΚΕ.Δ.Δ.Υ., κατόπιν προγραμματισμένης συνάντησης, για συμβουλευτική και υποστήριξη.
Σχολική ηλικία:
Ολες οι αξιολογήσεις των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο Δημοτικό έχουν εκπαιδευτικό προσανατολισμό με απώτερο στόχο την αύξηση της συμμετοχής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, ώστε να είναι δυνατή η ένταξη (inclusion) του μαθητή στο κοινό εκπαιδευτικό σύστημα, όπου αυτό είναι δυνατό. Σε αυτό το πλαίσιο υποστηρίζεται από τη διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΔΥ, ο μαθητής, ο εκπαιδευτικός και οι γονείς.
Για το σκοπό αυτό το ΚΕ.Δ.Δ.Υ συνεργάζεται κατά περίπτωση με:
- Δ/ντές Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης
- Σχολικούς Συμβούλους Ειδικής και Γενικής Αγωγής
- Δ/ντές και εκπαιδευτικούς Σχολικών Μονάδων Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης
- Γονείς μαθητών
- δημόσιους φορείς του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
με στόχο την:
- αύξηση συμμετοχής των μαθητών με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη μάθηση και μείωση της εξάλειψης του αποκλεισμού.
- την προαγωγή των θετικών στάσεων στην εκπαίδευση για τη διεύρυνση της συμμετοχής, αφού η πρόσβαση στη Γενική Εκπαίδευση δεν είναι από μόνη της αρκετή.
Αυτό επιτυγχάνεται με:
- την αποτελεσματική υποστηρικτική διδασκαλία
- το σχεδιασμό και εφαρμογή Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος.
Με την αποσαφήνιση των στόχων του ΚΕ.Δ.Δ.Υ επιθυμούμε να ενημερώσουμε γονείς, εκπαιδευτικούς και τοπική κοινωνία, καταλήγοντας ότι για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων, είναι αναγκαία η ευαισθητοποίηση και η συναίνεση όλων μας.
Η θεσμική κατοχύρωση της υποχρεωτικότητας της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες –με το νόμο 3699/02-10-2008, δύο χρόνια μετά- δε συνέβαλε και τόσο στην καταπολέμηση του αποκλεισμού, αφού χρειάζονται ακόμα πολλά να γίνουν στο χώρο της εκπαίδευσης.
Με τη μορφή που έχει το σχολείο, περισσότερο αποκλείει -όχι μόνο μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και μαθητές που δεν εμπίπτουν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση- παρά ενσωματώνει.
Επομένως το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. δε μπορεί να «αποπροσανατολίζεται» από τους στόχους του. Απεναντίας, πρέπει να συμβάλλει και να προάγει θετική στάση για την εκπαίδευση των μαθητών με
ΕΕΑ, η οποία είναι κρίσιμη για τη διεύρυνση της συμμετοχής, το σχεδιασμό για προσβάσιμο εκπαιδευτικό περιβάλλον, αν θέλουμε ποιοτική εκπαίδευση.
Εξάλλου, ποιοτική εκπαίδευση για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σημαίνει ποιοτική εκπαίδευση για όλους.
Βενιανάκη Αικατερίνη
Εκπαιδευτικός – Ψυχολόγος
Δρ. Π.Τ.Δ.Ε
Προϊσταμένη
ΚΕΔΔΥ Χανίων
http://haniotika-nea.gr/
Παρακάτω αναδημοσιεύω την πολύ κατατοπιστική επιστολή της κ. Βενιανάκη, Προϊσταμένης του ΚΕΔΔΥ Χανίων, γύρω από το ρόλο και το θεσμό αυτού του φορέα. Θα ήταν καλό να ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί.
Επίσης σας κάνω γνωστό ότι η κ. Βενιανάκη μπορεί να επισκεφτεί σχολεία της περιφέρειάς μας με στόχο συμβουλευτικό και επιμορφωτικό.
Αναδημοσίευση από http://news.disabled.gr/?p=35518
Αξιολόγηση μαθητών στο ΚΕΔΔΥ: Για ποιο σκοπό; (Δημοσιεύθηκε στις 17/01/2011)
Κύριε διευθυντά,
από την αρχή της σχολικής χρονιάς 2010-2011 αρκετοί γονείς και εκπαιδευτικοί επικοινωνούν τηλεφωνικά με το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Χανίων με στόχο την παραπομπή μαθητών στην Υπηρεσία μας προκειμένου οι τελευταίοι να αξιολογηθούν και να λάβουν διάγνωση. Μάλιστα, ανησυχούν και ρωτούν ποιος θα είναι ο χρόνος αναμονής μέχρι την αξιολόγηση του παιδιού τους. Στις ερωτήσεις, π.χ., ποιος είναι ο λόγος που θέλουν να αξιολογηθεί το παιδί τους, ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει στο σχολείο, αν το παιδί φοιτά σε Τμήμα Ενταξης, αν έχει η οικογένεια ενημερώσει ή συνεργαστεί με το σχολείο (τον εκπαιδευτικό της τάξης, του Τμήματος Ένταξης, το Δ/ντή κ.λπ.) συνήθως η απάντηση είναι αρνητική. Αυτός ο τηλεφωνικός διάλογος διαδραματίζεται καθημερινά μεταξύ γονέων και προσωπικού του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Φαίνεται λοιπόν, ότι οι περισσότεροι γονείς θεωρούν ότι το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. είναι μία υπηρεσία που κάνει διάγνωση για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στο σχολείο και όποιος γονιός επιθυμεί, μπορεί να απευθυνθεί, παρακάμπτοντας όλα τα υποσυστήματα που μεσολαβούν ανάμεσα στην οικογένεια και το σχολείο (εκπαιδευτικός τάξης, εκπαιδευτικός Τμήματος Ενταξης, Δ/ντής σχολείου, Σχολικός Σύμβουλος, κλ.π).
Ειδικότερα, δεν έχει προηγηθεί η συνεργασία οικογένειας και σχολείου για την αντιμετώπιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το παιδί στο σχολείο, πριν την παραπομπή του στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις η συνεργασία αυτή έχει αποδώσει καρπούς και οι προσωρινές δυσκολίες του μαθητή σε ένα ή σε περισσότερα μαθήματα αντιμετωπίζονται εντός της σχολικής μονάδας. Από την άλλη, αυτό το φαινόμενο της άμεσης παραπομπής στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. δείχνει ότι αγνοείται το οικογενειακό, εκπαιδευτικό, κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο εκδηλώνονται οι τυχόν δυσκολίες του παιδιού, με αποτέλεσμα το ίδιο το παιδί να νιώθει υπεύθυνο για τις δυσκολίες αυτές. Προς αυτή την κατεύθυνση διατυπώνονται τα παρακάτω ερωτήματα μαζί με τις απαντήσεις: Πώς θα αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στο σχολείο; Πώς θα εξεταστούν αυτοί οι μαθητές, αφού δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν προπάντων στις γραπτές ενδοσχολικές, απολυτήριες ή και Πανελλαδικές εξετάσεις; Πώς θα βοηθήσουμε τους μαθητές; Μόνο με προφορική αξιολόγηση. Ποια διάγνωση αντιστοιχεί στον προφορικό τρόπο αξιολόγησης; Μόνο η Δυσλεξία -όπως την αναφέρουν. Επομένως, ο μαθητής πρέπει να έρθει στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. για να αξιολογηθεί, να λάβει γνωμάτευση δυσλεξίας, ώστε να βοηθηθεί με προφορικό τρόπο αξιολόγησης, αφού
εκτός από τα προβλήματα όρασης, αναπηρίας άνω άκρων και διαταραχών στο φάσμα του αυτισμού, καμία άλλη διαγνωστική κατηγορία δε δικαιολογεί προφορική αξιολόγηση.
Διαπιστώνουμε λοιπόν, ότι έχει παγιωθεί η αντίληψη, ότι στόχος του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. είναι μόνο η διάγνωση των μαθητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε επίπεδο μάθησης, στο σχολείο που φοιτούν. Όμως το ‘Υ’ (ΚΕ.Δ.Δ.-Υ) σημαίνει Υποστήριξη, αλλά Υποστήριξη για ποιους μαθητές; Σύμφωνα με την κείμενη Νομοθεσία, οι μαθητές που εμπίπτουν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση θεωρούνται όσοι έχουν σοβαρές δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής εξαιτίας νοητικής αναπηρίας, αισθητηριακής αναπηρίας όρασης και ακοής, κινητικών αναπηριών, χρόνιων μη ιάσιμων νοσημάτων, διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών (φάσμα αυτισμού), πολλαπλών αναπηριών και Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών (Δυσαναγνωσία, Δυσορθογραφία, Δυσαριθμησία, Δυσγραφία, Δυσλεξία), σύνθετων γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δυσκολιών.
Όμως η κατηγορία Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες αναφέρεται σε σοβαρές εγγενείς διαταραχές που δεν είναι ταυτόσημες με τη χαμηλή σχολική επίδοση. Πλήθος παραγόντων ενοχοποιούνται για τη χαμηλή επίδοση προπάντων στο Γυμνάσιο και Λύκειο: εξωγενείς παράγοντες, όπως ακατάλληλη διδασκαλία, έλλειψη κινήτρων, μαθησιακά κενά τα οποία έχουν συσσωρευτεί, οικογενειακές δυσκολίες, συναισθηματικοί, πολιτισμικοί ή γλωσσικοί παράγοντες, υψηλές προσδοκίες γονέων με αποτέλεσμα να ασκούνται πιέσεις στα παιδιά για μεγαλύτερη επίδοση, βαθμολογία κ.λπ..
Οι μαθητές με χαμηλή σχολική επίδοση η οποία συνδέεται αιτιωδώς με τους παράγοντες αυτούς, δεν εμπίπτουν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Ομως ο μεγαλύτερος όγκος των αιτήσεων στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. αφορά δυσκολίες μάθησης που συνδέονται με έναν από τους παραπάνω ή περισσότερους παράγοντες. Το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ως δομή Εκπαίδευσης οφείλει να ενημερώσει γονείς, εκπαιδευτικούς και τοπική κοινωνία για την ταυτότητά του, τις αρμοδιότητες και τους στόχους, οι οποίοι πηγάζουν από τη Νομοθεσία που διέπουν την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.
Ο κύριος στόχος του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. είναι η προαγωγή της σχολικής και κοινωνικής ένταξης των μαθητών που εμπίπτουν στην ΕΑΕ. Οι μαθητές αυτοί αξιολογούνται, παίρνουν διάγνωση, αλλά και υποστήριξη -ανάλογα με την ηλικία τους και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων τους με σκοπό: την εισήγηση για εγγραφή και φοίτηση τους στην κατάλληλη σχολική μονάδα ή άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο καθώς και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής πορείας τους.
Ενέργειες προς την υποστήριξη
Προσχολική ηλικία:
Προκειμένου να μην υπάρχει παιδί προσχολικής ηλικίας με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που να παραμένει εκτός σχολικού πλαισίου, το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων σε συνεργασία με άλλους φορείς -κατόπιν αίτησης του γονέα του παιδιού- προβαίνει σε άμεση αξιολόγηση, διαφοροδιάγνωση και διάγνωση, συνεργάζεται με τους γονείς, τη Σχολική Σύμβουλο Προσχολικής Αγωγής, τις σχολικές μονάδες Γενικής ή Ειδικής Αγωγής ή και άλλους φορείς του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την εγγραφή και φοίτηση του παιδιού στην κατάλληλη σχολική μονάδα. Παράλληλα το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και παρακολουθεί την πορεία του μαθητή αυτού σε προγραμματισμένες συναντήσεις στο χώρο του σχολείου. Οι προτάσεις για την καλύτερη προσαρμογή του παιδιού στην κατάλληλη σχολική μονάδα περιγράφονται, συζητιούνται σε συνεργασία με τους γονείς και εκπαιδευτικούς και υλοποιούνται στο σχολείο. Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις παιδιών -εφόσον το επιθυμούν- γονείς και εκπαιδευτικοί προσέρχονται στο χώρο του ΚΕ.Δ.Δ.Υ., κατόπιν προγραμματισμένης συνάντησης, για συμβουλευτική και υποστήριξη.
Σχολική ηλικία:
Ολες οι αξιολογήσεις των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο Δημοτικό έχουν εκπαιδευτικό προσανατολισμό με απώτερο στόχο την αύξηση της συμμετοχής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, ώστε να είναι δυνατή η ένταξη (inclusion) του μαθητή στο κοινό εκπαιδευτικό σύστημα, όπου αυτό είναι δυνατό. Σε αυτό το πλαίσιο υποστηρίζεται από τη διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΔΥ, ο μαθητής, ο εκπαιδευτικός και οι γονείς.
Για το σκοπό αυτό το ΚΕ.Δ.Δ.Υ συνεργάζεται κατά περίπτωση με:
- Δ/ντές Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης
- Σχολικούς Συμβούλους Ειδικής και Γενικής Αγωγής
- Δ/ντές και εκπαιδευτικούς Σχολικών Μονάδων Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης
- Γονείς μαθητών
- δημόσιους φορείς του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
με στόχο την:
- αύξηση συμμετοχής των μαθητών με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη μάθηση και μείωση της εξάλειψης του αποκλεισμού.
- την προαγωγή των θετικών στάσεων στην εκπαίδευση για τη διεύρυνση της συμμετοχής, αφού η πρόσβαση στη Γενική Εκπαίδευση δεν είναι από μόνη της αρκετή.
Αυτό επιτυγχάνεται με:
- την αποτελεσματική υποστηρικτική διδασκαλία
- το σχεδιασμό και εφαρμογή Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος.
Με την αποσαφήνιση των στόχων του ΚΕ.Δ.Δ.Υ επιθυμούμε να ενημερώσουμε γονείς, εκπαιδευτικούς και τοπική κοινωνία, καταλήγοντας ότι για την υλοποίηση των παραπάνω στόχων, είναι αναγκαία η ευαισθητοποίηση και η συναίνεση όλων μας.
Η θεσμική κατοχύρωση της υποχρεωτικότητας της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες –με το νόμο 3699/02-10-2008, δύο χρόνια μετά- δε συνέβαλε και τόσο στην καταπολέμηση του αποκλεισμού, αφού χρειάζονται ακόμα πολλά να γίνουν στο χώρο της εκπαίδευσης.
Με τη μορφή που έχει το σχολείο, περισσότερο αποκλείει -όχι μόνο μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και μαθητές που δεν εμπίπτουν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση- παρά ενσωματώνει.
Επομένως το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. δε μπορεί να «αποπροσανατολίζεται» από τους στόχους του. Απεναντίας, πρέπει να συμβάλλει και να προάγει θετική στάση για την εκπαίδευση των μαθητών με
ΕΕΑ, η οποία είναι κρίσιμη για τη διεύρυνση της συμμετοχής, το σχεδιασμό για προσβάσιμο εκπαιδευτικό περιβάλλον, αν θέλουμε ποιοτική εκπαίδευση.
Εξάλλου, ποιοτική εκπαίδευση για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σημαίνει ποιοτική εκπαίδευση για όλους.
Βενιανάκη Αικατερίνη
Εκπαιδευτικός – Ψυχολόγος
Δρ. Π.Τ.Δ.Ε
Προϊσταμένη
ΚΕΔΔΥ Χανίων
http://haniotika-nea.gr/